Според Inventta иновация е успешната експлоатация на нови идеи. В същността си иновацията е разглеждането и разрешаването на проблеми чрез използването на креативни решения. Различните форми на иновация могат да бъдат класифицирани по много начини, но тази която ще разгледаме в този материал е креативната технологична иновация и най-вече приложението и в уеб дизайна.
Важност на иновативността
Професионалните мнения за иновациите са хиляди. Повечето обаче потвърждават нуждата на компаниите, да приемат иновациите като част от сърцевината на фирмената политика. На първо място иновацията носи стойност към продуктите на дадена компания и ги отличава моментално от конкуренцията. Това добива особена важност в ниши, където конкурентите са почти равни и всеки малък детайл може да донесе така нужната преднина. Независимо дали става дума за частични или радикални иновации, трудно някой би оспорил факта, че те носят ползи.
Компаниите успяват да останат релевантни чрез експерименти. Примерите са навсякъде около нас. В спорта отборите експериментират с нови схеми и отигравания, в автомобилната индустрия си имат концептуални автомобили, цялата индустрия с лекарства е основана на проби и експерименти, търговците пробват нови маркетинг канали и още безброй други. С подходящи примери може да се запълни цяла книга.
Иновативни ли са уеб дизайнерите?
За да си отговорите на първо време сравнете уеб и UX дизайна на сайтове от преди 6,7 години с техните модерни версии и още от пръв поглед се вижда сериозният прогрес, както във визията, така и в структурата им. Личи си обаче и друго. Колкото и полирани и лъскави да са, изпъква тяхната еднаквост.
Това отчасти се дължи на вече утвърдените структури на работа, които носят удовлетворение на потребителите вече запознати с метода им на работа. А както знаем най-важното качество на един сайт е той да изпълнява предназначението си.
Другата сериозна за приликата е популярността на безплатните или евтини конструкторите за сайтове, които всеки може да използва сам. Те идват с предварително генерирани шаблони, следващи работещи и доказани механики. Лесен е и достъпът до висококачествени изображения и икони. Вече има дузини достъпни, лесни за използване и достъпни като цена инструменти, които позволяват да си изберете шаблон и просто да попълните съдържанието. Резултатът никак не изглежда зле, работи стабилно и изпълнява основната си задача. Но по нищо не ви отличава от десетките други преки конкуренти или случайни страници, които вашите клиенти ще срещнат в интернет.
Не са малко и професионалните дизайнери, които в мързел или незаинтересованост захвърлят креативността си в търсене единствено на семплото решение, оставяйки само по-смелите сред стадото да разбиват ледниците на еднаквостта в интернет.
Как да избягаме от еднаквостта?
Времето е такова, че повечето неща онлайн изглеждат и се държа еднакво, но това не трябва да е така. Истината е, че уеб дизайна не е просто естетика. Той изгражда цялостното онлайн присъствие на един бранд и в никакъв случай не бива да се пренебрегва. В него се включва посланието на марката, стратегията на съдържанието, естетическият дизайн, маркетинг стратегиите, социалното присъствие и още много други неща. Затова и иновациите в дизайна мога да се случат на най-различни нива- ефикасност, скорост, достъпност , стратегия, програмен код, визуализация.
Създайте свои изображения и съдържание
Лесният достъп до качествени изображения не означава автоматично, че е добре да ги ползвате. Щом вие сте се добрали до дадено изображение, то значи и някой друг може. Затова е най-добре да създадете ваше собствено съдържание.
Страхотни начини да се подчертае уникалността на един бранд пред клиентите и света са илюстрациите. Персонализираните илюстрации създадени от професионалист са безценни и могат да създадат неповторим облик.
Фотосесиите също не са за пренебрегване. Материалите от една специално проведена сесия мога да се влязат в употреба за много неща и след направата на сайта. Те могат да бъдат обработени спрямо нуждите и посланието. Потребителите имат нюх и ще усетят дали снимките са правени с идея да служат на вашата цел, или просто за заети отнякъде.
Да не забравяме и видеото. 3D анимация, рекламен клип или професионално заснет видео клип са сигурен начин да привлечете вниманието към себе си. А защо не и сами да застанете пред камерата и да кажете на потребителите си това, което искате.
Ключова важност има и оригиналното съдържание. Независимо, че често текстовото съдържание се пренебрегва от доста сайтове, като несъществено за тяхната дейност, вие не трябва повтарят тази грешка. На първо място доброто оригинално съдържание затвърждава онлайн присъствието.
Един информативен блог или полезни статии, са чудесен начин за привличане на аудитория, която да се превърне в клиенти. За важността на социалните мрежи е излишно да говорим, а интересните постове, заедно с оригиналните изображения могат да ангажират сериозни групи от хора в тях, стига да знаете как да погъделичкате интереса им. Информативните, сбити и полезни за потребителите текстове могат ярко да ви отличат от масата.
Съдържанието подобрява значително и SEO оптимизацията на сайта. Креативността чрез думи и обилното съдържание не остават незабелязани от google, за да знае търсачката колко авторитетен е даденият сайт и го извежда на челни позиции при търсене на ключови думи.
Точно сред иновативното и интересно съдържание е и мястото да се добавят така наречените call to action, които мога да превърнат дори случайни посетители в клиенти.
Цената на иновацията
Щом е толкова хубаво, защо не всички се опитват да са иновативни ще попитате ? Не всичко е толкова просто.
Хората обичат да копират успеха. Виждайки работеща формула, не е трудно просто да я следваш и да се радваш на постигнатото. Нерядко това всъщност е и достатъчно. Но не това е пътят към прогреса.
Иновативният дизайн отнема не само повече време, но и повече ресурси. Нужна е и доза кураж, за да бъде той изпълнен. Така че иновацията е инвестиция на време, труд и средства. Плаща се с пот, но си заслужава. Не забравяйте, че всеки вълнуващ и интересен сайт, станал вдъхновение за мнозина е бил поет риск от някой смел екип.
Истината обаче е, че не е нужно всеки проект да е революционен. Често преоткриването и нагаждането на съществуващите източници на мотивация е напълно достатъчно за създаването на работещ, въздействащ и красив сайт.
Важно е винаги да се намира време за иновации. Понякога внимателни и едва забележими, само в някои области на определен проект, друг път драстични и дръзки. Малките стъпки и детайли могат да имат огромно значение и точно те отличават водещите дизайнери от тези, които просто следват тенденциите.